علوم آزمایشگاهی

انواع آزمایش های بیماری ها

علوم آزمایشگاهی

انواع آزمایش های بیماری ها

چطور اطلاعات آزمایشگاهی و پزشکی خود را بالا بببریم

کلمات کلیدی

آزمایش خون

اختلالات ژنتیکی

سقط جنین

بیماری‌های رفتاری

عادت ماهیانه

سرطان سینه

قبل از بارداری

آزمایش ادرار

آزمایش بارداری

اختلالات تیروئید

کم کاری تیروئید

آزمایش تیروئید

آزمایش اسپرم

آزمایش قند خون

هزینه های لقاح مصنوعی و بارداری به روش IUI(آی یو آی) و IVF (آی وی اف)

درمان واژینیسموس یا ترس از نزدیکی و دخول چگونه انجام می شود

لابیاپلاستی چیست و جراحی زیبایی جوانسازی واژن جگونه انجام می شود

معاینه داخلی واژن زنان (معاینه لگن)به چه علت و چگونه انجام می شود

آزمایش آمنیوسنتز چیستو چرا آزمایش آمنیوسنتز انجام می‌شود؟

انواع سونوگرافی دربارداری کدامند و سونوگرافی به چه دلیل انجام می شود

آزمایشات غربالگری سلامت جنین در بارداری چگونه انجام می شود

چگونه از رحم عکس رنگی می گیرند

غربالگری چهارگانه

عفونت‌های جدی

سونوگرافی تجمع مایع

زمان سونوگرافی

در بارداری چگونه انجام می شود

اختلالات کروموزومی

آزمایشات غربالگری سلامت جنین

و هزینه آزمایش زنتیک چقدر است

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کم کاری یا پرکاری تیروئید از شایع ترین مشکلاتی است که افراد زیادی آن را تجربه کرده اند. بین دو حالت، علائم مختلفی دارد که می توان با استناد به آنها متوجه شد که آیا دچار کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیرویید هست یا نه. اما بهترین روش برای مطلع شدن از آن، آزمایش دادن است. در این مطلب قصد داریم نحوه ی خواندن آزمایش تیروئید را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

آموزش خواندن آزمایش تیروئید

غده ی تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که میزان سوخت و ساز انرژی بدن را تنظیم می کند. این غده شکلی شبیه پروانه دارد و در جلوی نای قرار گرفته است.

  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰

ایدز بیماری‌ است که توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند به طوریکه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت می‌تواند منجر به مرگ می‌شود.


احساس افسردگی


از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز (HIV) مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد؛ چرا که ابتلا به HIV در ظاهر فرد مشخص نمی‌شود. در این مدت فرد سالم بوده و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد. ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰

شما ممکن است که hiv در بدن خود داشته باشید ولی از نظر سلامتی کاملاً سالم به نظر برسید. تنها راه مطمئن تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی به ویروس ایدز (hiv) انجام آزمایش خون در آزمایشگاه می باشد.



از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود،‌ ممکن است فاصله زمانی بین دو هفته تا شش ماه طول بکشد که به آن "دوره پنجره" (window period) می گویند

  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰
بیوپسی (نمونه‌برداری) و آسپیراسیون مغز استخوان روشی برای جمع‌آوری و بررسی مغز استخوان (بافت ش داخل برخی استخوان‌های بزرگ) است.

نمونه گیری مایع نخاعی

بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان نشان می‌دهد که آیا مغز استخوان شما سالم بوده و مقدار کافی سلول‌های خونی می‌سازد. پزشک‌ها بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان را برای تشخیص و پیگیری بیماری‌های خون و مغز استخوان مانند برخی سرطان‌ها به کار می‌برند.
  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰

بعضی فعالیت‌ها و بی‌دقتی‌ها باعث می‌شوند جواب آزمایش به صورت کاذب منفی یا مثبت شود یا اینکه مقادیر پارامترهای آن تغییر یابد. بنابراین اگر می‌خواهید آزمایش خون یا ادرارتان به بهترین نحو انجام شود، توصیه‌های دکتر محسن منشدی را فراموش نکنید



.

چرا باید ناشتا باشیم؟

  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰

ناشتا بودن با زمان مشخص جهت انجام برخی آزمایش ها مانند آزمایش قند خون ناشتا، تری گلیسرید، کلسترول و غیره الزامی است. خوردن غذا می تواند منجر به تغییر در مقادیر آزمایش شود و در صورتی که پزشک بیمار را قبل از آزمایش، ملزم به ناشتا بودن کند، بیمار باید این مسئله را رعایت کند

.

ناشتا بودن یعنی چه؟

منظور از ناشتا بودن این است که هر غذایی که معمولاً در شب قبل مصرف می کرده اید، بخورید و پس از آن از خوردن هر گونه ماده غذایی پرهیز کنید. در برخی آزمایشات خوردن آب در شب قبل از آزمایش به مقدار رفع تشنگی مانعی ندارد، اما به هنگام صبح از خوردن و آشامیدن کاملاً خودداری کنید. در این مورد باید با پزشک خودتان مشورت نمایید. در طول مدتی که باید ناشتا باشید نباید دخانیات مصرف کنید.

برای آزمایش هایی مانند آهن خون یا خون مخفی در مدفوع، باید سه روز قبل، از مصرف هر گونه داروهای آهن دار و همچنین گوشت قرمز، جگر و... پرهیز کرده باشید.

چه آزمایش هایی ناشتا بودن لازم دارند؟

زمان لازم برای آزمایش چربی های خون 14 ساعت، برای قند خون ناشتا 12 ساعت و برای آزمایش هایی مانند اوره، آنزیم های کبدی، آهن سرم و هورمون ها نیز توصیه شده همان 12 ساعت رعایت شود.

برای انجام تست های کبدی نیازی به ناشتا بودن نیست اما برای گرفتن نتیجه دقیق تر بهتر است حداقل چند ساعت ناشتا باشید. علاوه بر این، حداقل از سه روز قبل از انجام این آزمایشات نباید هیچ گونه تزریق عضلانی انجام دهید.

آزمایش هورمون های تیروئیدی نیازی به ناشتا بودن ندارد اما به دلیل تأثیر کدورت ناشی از خوردن چربی بر نتایج آزمایش، لازم است حداقل از سه ساعت قبل مواد غذایی مصرف نکنید.

برای پیشگیری از تأثیر گرسنگی زیاد نباید بیش از 16 ساعت در حالت ناشتا باشید.

در مواقع ناشتایی باید از فعالیت های بدنی و ورزش خودداری کرد و لازم است بیماران در مدت ناشتایی از استعمال دخانیات، جویدن آدامس، مصرف قرص های نرم کننده گلو، شربت های سینه و فعالیت های بدنی نظیر ورزش به دلیل اینکه منجر به تحریک سیستم گوارش و تغییر در نتایج آزمایشات می شود، پرهیز کنند.

در برخی آزمایش ها زمان مهم است

برخی هورمون ها با نظر پزشک باید در سر ساعت مشخصی انجام شود مانند کورتیزول که ساعت 8 صبح یا 4 یا 5 بعدازظهر نمونه گیری انجام می شود یا پرولاکتین که بسته به نظر پزشک در ساعت ها و فواصل زمانی خاصی نمونه گیری می شود زیرا مقادیر برخی هورمون ها در طول روز متفاوت است.

اندازه گیری برخی هورمون ها در روزهای مشخصی از ماه بسته به دوره قاعدگی بانوان با نظر پزشک نمونه گیری می شود مانند هورمون های جنسی که مقادیر آن ها در طول روزهای ماه متفاوت است.

اندازه گیری برخی عناصر خونی در طول حالات مختلف فیزیولوژیکی مختلف مانند حاملگی متفاوت است. بنابراین بهتر است آزمایشگاه را از وضعیت خود آگاه کرد.

اندازه گیری قندخون در دو نوبت

برای اندازه گیری قند خون ناشتا، باید 8 ساعت از خوردن هر گونه مواد غذایی غیر از آب خودداری شود. تست قند خون ناشتا برای جلوگیری در تشخیص غلط باید در دو نوبت اندازه گیری شود.

قند خون طبیعی چقدر است؟


قند خون بین 70  - 99 میلی گرم در دسی لیتر طبیعی است. قند خون بین 100  - 125 مرحله پیش دیابت است. قند خون ناشتای بین 110  - 126 اختلال گلوکز ناشتا مطرح است. اگر قند خون ناشتا دو یا چند بار بالاتر از  ١٢٦ میلی گرم در دسی لیتر باشد، تشخیص دیابت مطرح است.

نوشیدن آب در برخی آزمایش ها ایرادی ندارد

بیماران باید در شرایط ناشتایی از نوشیدن آب میوه، چای و قهوه پرهیز کنند، اما نوشیدن آب مانعی ندارد، مگر آن که محدودیت در مصرف آب توسط پزشک یا همکاران آزمایشگاه تذکر داده شده باشد؛ مثلاً در آزمایشات مربوط به چربی خون، نوشیدن آب ایرادی ندارد. بیماران باید 8 تا 9 ساعت قبل از آزمایش هیچ غذا یا آشامیدنی (به جز آب) نخورند و نیاشامند. این مدت ناشتایی در شب توصیه شده است، چرا که فعالیت های بدن به حداقل می رسد و مقادیر طبیعی در نمونه های صبح تعیین شده است.

بایدها و نبایدهای قبل از انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع

گاهی اوقات خونریزی های مختلفی در بخش های مختلف دستگاه گوارش اتفاق می افتند که این مشکل به علت کم بودن با چشم قابل دیدن نیست، بنابراین باید با روش های آزمایشگاهی تشخیص داده شود و بهتر است این آزمایش در سه نوبت انجام و نمونه بلافاصله به آزمایشگاه ارسال شود.

نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود و 2 تا 3 روز قبل از آزمایش، رژیم غذایی فاقد سبزیجات خام (به خصوص شلغم و تربچه)، گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی) رعایت شود.

مصرف داروهای آهن، ویتامین ث، ایندومتاسین، کلشی سین، آسپرین، بروفن و کورتون ها باید 48 ساعت پیش از انجام آزمایش و دوره جمع آوری نمونه قطع شود.

در صورت خونریزی از لثه در حین تمیز کردن دهان و دندان طی 48 ساعت پیش از انجام آزمایش، از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اجتناب کنید.

بیماران می توانند بعد از انجام نمونه گیری رژیم غذایی عادی و فعالیت روزانه خود را شروع کنند
  • منصور زمانی
  • ۰
  • ۰

تفسیر انواع آزمایش ها با استفاده از دانش زیست شناسی دبیرستان


تا کنون با بسیاری از اندام های بدن در کتاب های زیست شناسی آشنا شده اید.بخش هایی مثل گوارش، تنفس، گردش خون و سلول های خونی و دفع مواد زاید از کلیه ها و سلول های ایمنی بدن و ... . حال وقتش رسیده تا حدی از این سواد خود در این زمینه ها استفاده کنید.





در این مطلب شما را با اصطلاحاتی از آزمایش های بدن آشنا می کنیم تا بتوانید که آزمایش هایی که دارید را خودتان تفسیر کنید.

  • منصور زمانی